ارتباط با مدیریت
  • 1401/05/22 - 11:33
  • - تعداد بازدید: 160
  • - تعداد بازدید کنندگان: 156
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

هفته جهانی تغذیه با شیرمادر گرامی باد (10-16 مرداد 1401)

اقدامی رو به جلو برای ترویج تغذیه با شیر مادر: آموزش و حمایت

4017.mp3 هفته جهانی تغذیه با شیرمادر گرامی باد (10-16 مرداد 1401)

هفته جهانی تغذیه با شیرمادر گرامی باد (10-16 مرداد 1401)

اقدامی رو به جلو برای ترویج تغذیه با شیر مادر: آموزش و حمایت

تغذیه با شیر مادر برای تحقق اهداف جهانی تغذیه از جمله ، بقا و سلامت انسانها ، رشد اقتصادی و نیز پایداری محیط زیست ، امری کلیدی و حیاتی است. حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر به عنوان راه حل موثر و هزینه اثربخش برای ادامه زندگی ، ارتقای وضعیت تغذیه ، رشد و تکامل شیرخواران و کودکان خردسال ، حفاظت از سلامت مادران و کمک به کودکان برای دستیابی به حداکثر ظرفیت خود ، حتی تا سنین بزرگسالی مستند شده است . بدیهی است که ساعات و روزهای اول عمر فرصتی کلیدی برای استقرار شیردهی و فراهم آوردن حمایت های مورد نیاز مادران برای موفقیت در شیردهی است.

 تغذیه انحصاری با شیر مادر زیر بنای بقا وسلامت کودک است بدلیل آنکه تغذیه ضروری ،بی نظیر و بدون جایگزین برای رشد وتکامل کودک فراهم میکند.

تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماهه اول که به عنوان تغذیه فقط با شیر مادر و عدم دریافت هر نوع ماده غذایی دیگر حتی آب تعریف میشود ،دارای بیشترین تاثیر بالقوه بر بقای کودک در هر مداخله پیشگیرانه است.

تغذیه انحصاری با شیر مادر به عنوان اولین رویکرد ایمن سازی کودکان،حفاظت در برابر عفونت های تنفسی،بیماری اسهالی وسایر بیماری های تهدید کننده زندگی را فراهم میکند و همچنین دارای اثر حفاظتی در برابر چاقی و بعضی از بیماری های غیر واگیر در مراحل بعدی زندگی است.

شواهد قانع کننده ای برای تاثیر مثبت تغذیه با شیر مادر، بر سلامت مادر وجود دارد ، شیردهی تاثیر قابل توجهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان پیش از یائستگی، کاهش خطر سرطان

تخمدان و آندومتر، کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان ، حفاطت در برابر آرتریت روماتوئید ،محافظت در برابر دیابت نوع 2 دارد.

تغذیه با شیر مادر موجب ارتباط عاطفی ،روانی و تکامل عصبی بیشتر و پایدارتر میشود . در دوران نوزادی، نوزادان هوشیارتر، فعال ترو عکس العمل آنان بهتر است. همچنین راه افتادن زودتر ، افزایش قدرت تشخیص، مکالمه، حافظه و افزایش ضریب هوشی در دوران کودکی و بزرگسالی از دیگر امتیازات تغذیه کودک با شیر مادر است.

 شیر مادر آثار فرهنگی اجتماعی مفیدی دارد : از جمله ثبات روحی دوران کودکی و تربیت پذیری بهتر.

بزهکاری، اضطراب و اختلالات عصبی در این کودکان کمترو ارتباط عاطفی آنان حتی در بزرگسالی هم متعادل تر و پایدارتر است. تغذیه با شیرمادر از کودک آزاری نیز جلوگیری میکند.

 

منبع :  کتاب مجموعه آموزشی تغذیه باشیر مادر

گردآوری: فاطمه خوش سیرت، کارشناس شیر مادر ستاد شبکه بهداشت ودرمان رباط کریم

  • گروه اخبار : همایش ها و مناسبت ها بهداشتی
  • کد خبر : 4017
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings